Poliuretanske puše so alternativa običajnim gumijastim pušam. Uporabljajo se predvsem v delih podvozja (ročice, osi ali nosilci), vendar niso neredko uporabljajo tudi za pogonske sisteme (motor in menjalnik). V tem članku bomo obravnavali, kdaj je pravi čas, da razmislite o njihovi zamenjavi, njihove prednosti in slabosti ter zakaj je poliuretan boljša izbira od standardne gume, ali nasprotno.

Večina puš motorja in menjalnika v serijskih avtomobilih je izdelana iz gume. Ko se (bencinski) motor ogreje, v kabini ne povzročajo skoraj nobenih vibracij. Zato je trdota gume tovarniških motornih puš izbrana tako, da je udobje pomembnejše od omejevanja gibanja mehanizma (z izjemo pri povsem športnih avtomobilih). V tem članku bomo z vami delili izkušnje z našimi avtomobili.

BMW E36 328i

BMW z motorjem R6 za montažo uporablja dve glavni puši motorja in dve puši menjalnika. Dejstvo, da so serijske puše motorja precej mehke, in dejstvo, da ti avtomobili niso novi, imata pomembno vlogo v primerih, ko lahko po nekaj dirkah na stezi, slalomih ali driftih motor ostane le viseti na osi zaradi pretrgane puše (iz lastnih izkušenj :D).

PRESTAVLJANJE VS PUŠE

Druga težava se je pojavila, ko smo pri BMW prešli na kratki prestavni mehanizem s fiksno kuliso, pri katerem je bil prestavni mehanizem povezan s karoserijo, palica pa neposredno z menjalnikom. To je pomenilo, da se je vse gibanje menjalnika in motorja preneslo na prestavno ročico. Kot si lahko ogledate v spodaj priloženem videoposnetku, sta se motor in menjalnik zaradi izjemnih tresljajev med močnim pospeševanjem ali sunkovitim zaviranjem premikala prav po motornem prostoru. Včasih se je zgodilo, da so prestave preskočile ali pa sploh niso prestavile.Najprej smo mislili, da je težava v palici, vendar je bilo čez nekaj časa jasno, da je težava drugje, v pušah motorja. V naslednjem videoposnetku si lahko ogledate, kako se ročica premika na mokri dirki na napol spolzkih pnevmatikah :D gibanje ročice neposredno ponazarja gibanje motorja.



KAKO REŠITI PROBLEM?

Po pogovoru s prijateljem iz tujine so nam svetovali, naj uporabimo poliuretansko raztopino. Podjetje DEUTER Motorsport proizvaja poliuretan z dvema stopnjama trdote, 75SHA in 85SHA.
E36 motorve silentbloky
Odločili smo se za težjo možnost (nismo se hoteli zadrževati :D), saj se avto uporablja predvsem za vožnjo avtoslaloma. Že prvi kilometri po namestitvi so pokazali veliko spremembo, prestavljanje je bilo bistveno bolj natančno tako pri pospeševanju kot pri zaviranju.Na splošno se je zdelo, da se je avtomobil učvrstil, in nenadoma ni bilo čutiti gibanja pogonskega sistema. Zaradi tega so vse težave s prestavljanjem popolnoma izginile (glejte priloženi videoposnetek). Resda je še vedno opaziti manjše
"plesanje" prestavne ročice, vendar je bistveno boljše kot prej.



Občutili smo tudi zelo prijetno spremembo udobja.Ker je vrstni šestvaljni motor v BMW izjemno uravnotežen motorja, v smislu delovanja ni bilo nobenih peklenskih vibracij v motorju karoserije, prav nasprotno. Število vrtljajev v prostem teku motorja E36 se je rahlo povečalo s 650 vrtljajev na minuto na približno 950 vrt/min (zaradi lažjega vztrajnika in ostrejših odmičnih tuljav), kar očitno tudi to ni prispevalo k zmanjšanju udobja ali podkrmarjenju avtomobila v prostem teku. Gibanje motorja in menjalnika v motornem prostoru je bilo omejeno na skoraj nič.

ZA TISTE, KI SO MANJ PRIPRAVLJENI NA KOMPROMISE

Ljubiteljem manj kompromisnih rešitev priporočamo uporabo puše motorja STRONGFLEX BMW E36 ,

ki je sestavljena iz aluminija in poliuretana.

Puše Strongflex so celo nekoliko trše od puše motorja Deuter Motorsport.

Za povsem brezkompromisne je še vedno na voljo možnost namestitve motorja in menjalnika s čistimi aluminijastimi pušami. Ta rešitev je priporočljiva le za čiste dirkalne avtomobile, pri katerih se zahteva ničelni premik pogonskega sistema.

NAŠE PRIPOROČILO

Oglejmo si puše za motor in menjalnik DEUTER Motorsport za BMW E36e:

  • Bistveno omejuje gibanje motorja in menjalnika (primerno za uporabo kratkega menjalnika s fiksno kuliso)
  • Minimalna izguba udobja
  • Bolj robusten in tog občutek pri vožnji
  • Natančnejše prestavljanje tudi pri močnem zaviranju ali pospeševanju
  • Odlično razmerje med ceno in zmogljivostjo

Če ste pripravljeni žrtvovati minimalno udobje in si želite izboljšati užitek v vožnji, je to prava izbira. V svojem avtomobilu jih imam že drugo leto in se jih ne morem naveličati, prav tako pa tudi naše stranke, npr. na the BMW E46 M3 or the BMW E30 M50 Turbo.

Citroen Saxo VTS 1.6 16V R4

Pri našem drugem avtomobilu Citroen Saxo VTS je problem gibanja motorja in menjalnika nekoliko bolj kompleksen. Ker je motor nameščen prečno, ima avto v bistvu tri puše pogonskega sistema (motorno, menjalniško in spodnjo nihajno pušo).

KAKO GA NE "POKVARITI" V PRODUKCIJI

Serijski Saxo (tudi različica VTS) je bil izdelan predvsem kot mestni avtomobil, zato originalne puše niso idealne za športno vožnjo. Ne samo, da so premehke in motor leti naokoli, ampak tudi motor je tudi sam nosilec motorja "francosko poddimenzioniran". Glavna pušica motorja se drži na mestu z vijakom M8, ki ga ni težko odtrgati med ostro vožnjo.

OD NAKUPOVALNEGA VOZIČKA DO ŠPORTNIKA

Ker vrstni štirimotor ni tako uravnotežen glede delovanja kot vrstni šestvaljnik, priporočamo uporabo puš glavnega motorja in menjalnika iz utrjene gume za športno vožnjo.

Naš avto uporablja ostrejše CATCAMS v primerjavi s standardnim motorjem, zato je prosti tek precej nestabilen (video). Kljub temu smo se odločili za uporabo puš BAKER BM v specifikaciji skupine N za rally, saj je uporaba serijskih puš za športno vožnjo popolnoma neprimerna. Ti so bistveno zmanjšali gibanje motorja. V mrzlem vremenu je motor res blažen in prenaša manjše tresljaje na armaturno ploščo, ko pa se motor segreje, so tresljaji na sprejemljivi ravni in mislim, da noben ljubitelj športne vožnje ne bi imel nič proti. Z našim motorjem, ki ima zgoraj omenjene ostrejše odmične gredi, verjamem, da bi bile vibracije s standardnim motorjem še manj očitne. Ena od velikih prednosti, poleg zmanjšanja premikanja, je ta, da puše za pritrditev uporabljajo vijake M12 (sprašujem se, zakaj ...). Tako je po povečanju luknje v nosilcu motorja na ustrezen premer problem zloma vijaka popolnoma izginil.

WC ZVONEC ALI PRESTAVNA ROČICA?

Ne nazadnje je serijska prestavna ročica v Citroenu zelo podobna straniščnemu zvoncu. Najprej zaradi velikega števila spojev med prestavno ročico in menjalnikom, ki so le prostor za večjo zračnost, seveda pa tudi zaradi serijskih motornih puš, katerih delovanje se kaže v zračnosti prestavne ročice. Tako kot pri BMW so trše puše pripomogle k natančnejšemu prestavljanju, vendar to ne reši celotnega problema prestavljanja pri tem "Francozu". Po trših pušah motorja priporočamo tudi zamenjavo ročic z aluminijastimi/uniball in zamenjavo nosilca prestavne ročice prav tako z uniballom. S tem bo prestavljanje v tem avtomobilu bistveno bolj prijetno.

SLABOSTI?

Kot smo že zapisali, je v večini hatchbackov štirivaljni motor motorja, katerega delovanje ni popolnoma "gladko", uporaba trših puš lahko povzroči prenos vibracij na karoserijo, zlasti v hladnem vremenu. To nas pripelje do druge težave, ki je razpiranje vijakov na avtomobilu zaradi rahlih vibracij, ki se prenašajo na karoserijo. Če ne želite po vsaki dirki zategniti polovice avtomobila ali vožnji po robu, vam priporočamo uporabo lepila za navoje na vseh spojih okoli motornega prostora.